{"id":492,"date":"2025-01-17T12:02:00","date_gmt":"2025-01-17T11:02:00","guid":{"rendered":"https:\/\/trafsys.dev.kodeks.no\/?p=492"},"modified":"2025-03-20T08:46:04","modified_gmt":"2025-03-20T07:46:04","slug":"asegjennomroykenmedtrafsense","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/trafsys.no\/asegjennomroykenmedtrafsense\/","title":{"rendered":"\u00c5 se gjennom r\u00f8yken med Trafsense\u00ae"},"content":{"rendered":"\n
\n
\n\n
\n
\n
\n
\"R\u00f8yk\"<\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n \n
\n\n
\n

\u00c5 se gjennom r\u00f8yken med Trafsense\u00ae<\/h1>\n

Erling Kolltveit |<\/span> 17. januar 2025<\/p>\n <\/div>\n\n

En r\u00f8ykfylt tunnel er b\u00e5de et farlig og skremmende scenario. Statens vegvesen har testet Trafsense\u00ae vegoverv\u00e5king, som har vist en imponerende evne til \u00e5 levere presis og potensielt livreddende informasjon til n\u00f8detater om hvor hvert enkelt kj\u00f8ret\u00f8y st\u00e5r fanget i r\u00f8yken.<\/p><\/div>\n <\/div>\n <\/div>\n <\/section>\n\n\n\n\n

\n
\n\n
\n
\n \"R\u00f8yk\" <\/div>\n <\/div>\n
Sikt, eller snarere mangel p\u00e5 sikt, fra en bil fanget i kunstig r\u00f8yk under Statens vegvesen \u2013 testen i Lyderhorntunnelen p\u00e5 RV 555 i Bergen. Tunnelveggen er knapt 1,5 meter unna men fullstendig skjult av r\u00f8yken.<\/div> \n <\/div>\n <\/section>\n\n\n\n\n
\n
\n\n
\n

R\u00f8yk fra en tunnelbrann vil i l\u00f8pet av f\u00e5 minutter fylle hele tverrsnittet av tunnelen og dermed blende alle ber\u00f8rte videokameraer. Kj\u00f8ret\u00f8y p\u00e5 vei inn i tunnelen i normal hastighet vil bli fullstendig slukt av r\u00f8yken f\u00f8r de rekker \u00e5 stoppe. Det fiberoptiske Trafsense-systemet kan imidlertid gi n\u00f8yaktige posisjoner for alle kj\u00f8ret\u00f8y som st\u00e5r fast. Denne informasjonen kan v\u00e6re avgj\u00f8rende for n\u00f8detatene, som har sv\u00e6rt kort tid til \u00e5 beslutte hva som er den optimale bergingsprosedyren.<\/p>\n <\/div>\n \n <\/div>\n <\/section>\n\n\n\n\n

\n
\n\n
\n
\n