Hopp til innhold
Trafsys web copyright cecilie bannow 5
Trafsense Icon

Trafikkovervåking

Trafsense er et trafikkovervåkningssystem med unik tids- og romoppløsning kombinert med banebrytende lave levetidskostnader, også over lange veistrekninger. Trafsense har flere anvendelsesområder, blant annet automatisk hendelsesdeteksjon av trafikale hendelser og sporing av enkeltkjøretøy med høy nøyaktighet.

Automatisk hendelsesdeteksjon

Kritiske hendelser som stanset kjøretøy og kjøretøy mot kjøreretningen detekteres og videreformidles med tilhørende meterposisjon til brukeren (for eksempel vegtrafikksentralen). Det vil bli rapportert om stanset kjøretøy 10-15 sekunder etter at hendelsen har intruffet. Kjøretøy mot kjøreretningen rapporteres med jevne mellomrom så lenge kjøretøyet beveger seg i feil retning. I tillegg detekterer og rapporterer systemet om køoppbygning per kjørefelt.

 

Sporing av enkeltkjøretøy

Trafsense-systemet overvåker posisjon, hastighet og kjørefelt for hvert individuelt kjøretøy ved sanntidsanalyse av vibrasjoner skapt av kjøretøyets hjul. Trafsense tildeler hvert enkelt kjøretøy en unik ID når det kjører inn på den overvåkede vegstrekningen. Alle kjøretøyer overvåkes deretter kontinuerlig, dette inkluderer også hvilket kjørefelt det enkelte kjøretøy til enhver tid befinner seg i. Videre detekterer Trafsense alle feltskifter og muliggjør indirekte deteksjon av mistet last.

Fordeler med Trafsense

  • Trafsenses grunnleggende styrke er evnen til å kontinuerlig følge trafikken langs den overvåkede vegstrekningen. Dette påvirkes ikke av vegkonfigurasjon som for eksempel endring i antall kjørefelt.
  • Sensorelementet i Trafsense-systemet er en passiv fiberoptisk kabel integrert i veilegemet. Ingen elektriske eller elektroniske komponenter blir utsatt for de krevende miljøforholdene langs vei eller i tunnel.
  • Ytelsen av Trafsense-systemet blir ikke negativt påvirket av tid på døgnet, årstider, regn, sludd, hagl, snø, tåke, røyk eller luftforurensning, heller ikke av snø- eller isdekte veier.
  • Trafsense blir ikke påvirket av kurver, stigninger eller variasjoner i veibelysning. Systemet stiller heller ingen krav til uhindrede siktlinjer.
  • Levetidskostnaden ved Trafsense er mindre enn en tredjedel sammenlignet med konvensjonelle teknologier for automatisert hendelsesdeteksjon. Høy pålitelighet og lang levetid redusererer også behovet for veistenging pga. vedlikehold.
  • Det fysiske måleprinsippet anvendt i Trafsense sikrer fullstendige anonymiserte persondata i samsvar med EUs GDPR-direktiv. Ingen anonymiseringsprosess er nødvendig.

Pålitelige sanntidsdata fra Trafsense data gir et unikt grunnlag for automatisk hendelsesdeteksjon og for videre dataanalyse. Slike data er et utmerket grunnlag for eksempel adaptiv trafikkstyring ved hjelp av variable trafikkskilt, trafikantinformasjon (DAB-radio, pushvarsler, etc.) og framtidige samarbeidende intelligente transportsystemer (C-ITS).

Det er påvist en sterk korrelasjon mellom kjøreforhold (sikt, vegdekkefriksjon) og overordnet trafikantoppførsel. Slike variasjoner er lett registrerbare vha Trafsense-systemet.

Trafikkmønstre og statistikk basert på nøyaktige data fra Trafsense er et pålitelig grunnlag for modellering og planlegging av framtidige trafikksystemer for å forbedre trafikksikkerhet og redusere ulykkesrisiko og miljømessig fotavtrykk.

Ytterlige bruksområder for Trafsense er deteksjon av steinsprang, jordras og snøskred.

Slik fungerer Trafsense

Trafsense er en autonom smart sensor utviklet i skjæringsfeltet mellom mobilitet/informasjons- og kommunikasjonsteknologier. Systemet stiller ingen krav til at kjøretøyene har noen form for tilpasset infrastruktur om bord, f.eks. radiogrensesnitt, smarttelefon, GPS e.l. Personvern er ivaretatt av det fysiske måleprinsippet Trafsense er basert på slik at EUs GDPR-direktiv er ivaretatt.

Trafsense-systemet består av to deler:

  1. Sensorkabelen er nedfrest langs vegstrekningen og er fullstendig passiv, dvs. den inneholder ingen elektriske kabler eller elektronikk. Kabelkonstruksjonen er utviklet av den kommersielle telekomindustrien og har 25 års levetid. Kabelen trekkes inn i et teknisk rom eller skap nær vegstrekningen som skal overvåkes.
  2. Trafsense-utleserenheten (interrogatoren) inneholder alle aktive komponenter (elektriske, elektroniske) og er rack-montert i et teknisk rom eller skap langs vegstrekningen som skal overvåkes. All hardware er solid-state og basert på industrielle telekomkomponenter med 25 års levetid. Utleserenheten er derfor både pålitelig og lett tilgjengelig for vedlikehold. Grensesnitt mot kundens systemer er implementert i utleserenheten der det også kan implementeres en lokal database for lagring av historiske trafikk- eller metadata som sluttbruker ikke har øyeblikkelig bruk for. Trafsense integreres sømløst mot kommersielle SCADA-systemer.
Trafsys web copyright cecilie bannow 55