
Damsgårdstunnelen: Automasjonen er klar
Annette Bildøy | 18. november 2025
Oppgraderingen av Damsgårdstunnelen nærmer seg slutten. PLS-er, trafikkstyring, sikkerhetssystemer og nettverk er nå erstattet med moderne løsninger. Målet har vært enkelt å si, men krevende å løse: et presist, stabilt og fremtidsrettet automasjonssystem.
Dette er historien om hva som faktisk skjer i et automasjonsprosjekt, sett fra innsiden.
Vi ser etter nye kollegaer
Kjetil: mannen bak logikken
Prosjektingeniør Kjetil Brekken har hatt hovedansvaret for programmering, logikk, trafikkstyring og store deler av systemdesignet i prosjektet. Han er rolig, grundig, ærlig og har en humor som gjør selv lange testøkter lettere.
Interessen for faget startet tidlig. Som tenåring bygget han sin egen PC, lærte seg å programmere og var nysgjerrig på alt som gikk på strøm. Under lærlingtid som skipselektriker fikk han øynene opp for store og komplekse automasjonsanlegg.
Etter militæret tok han ingeniørutdanning i Ålesund, hvor motivasjonen virkelig skjøt fart.
– Jeg er nok en «late bloomer», sier han med et smil.
Det beste med jobben?
– Å jobbe med overordnet design av systemer i skjæringspunktet mellom OT og IT, samtidig som man må dypt ned i detaljene når en programmerer. I tillegg er det ikke bare trafikkstyring som skal lages, man får også jobbe med pumpestasjoner, telefoni og radio. Det er veldig gøy å ha slike varierte arbeidshverdager.
Favorittverktøyet hans er Visual Studio Code.
– Jeg kunne ikke klart meg uten, bortsett fra PLS spesifikke verktøy. Det er så allsidig i bruk til alt fra programmering til generell fil redigering.
Fra to små signaler til full beredskap
Et godt eksempel på kompleksiteten i prosjektet er hva som skjer når:
- Når døren til SOS skapet åpnes
- Når brannslukkeren tas ut
Disse enkle signalene utløser en hel kjede av automatiske reaksjoner:
- Trafikkplaner for stenging av tunnelen aktiveres
- Bommer går ned, plassert ved tunnelmunningen og ytre stengepunkt
- Rødblinker går i sekvens
- Skilter og feltanvisere endrer posisjon
- Evakueringslys og nødbelysning slås på
- Skilter endrer posisjoner, som indikerer at det er stengt og omkjøringsveier
- Brannventilasjonen starter opp
Brannventilasjonen regulerer lufthastighet slik at røyken holdes mest mulig stabil og ikke sprer seg raskere enn nødvendig. Dette krever presis logikk, og et system som ikke kan feile.
Trafikkstyring: Et område med høy kompleksitet
Trafikkstyringen i Damsgårdstunnelen var blant de mest komplekse delene av prosjektet. Løsningen omfattet et stort antall trafikkplaner, med blant annet 10 bommer og rundt 160 skilt og feltanvisere hvor mesteparten er på bus-kommunikasjon. I tillegg var det behov for koordinert kommunikasjon mot flere omkringliggende tunneler.
Kjetil utviklet:
- Trafikkplaner for både nødstenging og planlagt stenging
- Logikken for blant annet bommer, skilter, rødblinker, ventilasjon og belysning
- Feltstenging i tunnelen
- Styring av brannventilasjon ved nødstilfeller
Dette er også første gang Trafsys har lagt all trafikklogikk direkte i PLS-ene.
– Jeg er perfeksjonist. Jeg blir aldri helt fornøyd, men dette ble veldig bra, sier Kjetil. – Når en skal styre så mange enheter så gjelder det å lage gode, oversiktlige og fleksible systemer og dokumentasjon. Det har vært veldig gøy og lærerikt å gjøre denne jobben.
All trafikklogikk er for første gang lagt direkte i PLS-ene, noe som bidrar til å gjøre det enklere å få oversikt over systemet og vedlikeholde for fremtiden.
Fundamentet som måtte på plass
Før programmeringen startet, laget Kjetil:
• IO-lister (Input/Output-lister)
• Objektliste for integrasjon mot SCADA-systemet Vegvokteren
• Nettverksdesign
• Trafikkplaner
• Sikkerhetslogikk
• Selve PLS-koden
Når dette er på plass gir det Vegtrafikksentralen full oversikt og sanntidskontroll over tunnelens objekter og hendelser.
Redundante PLS-systemer
Tunnelen styres av redundante PLS-er, faller én ut, tar en annen over umiddelbart.
Dette krever programmering som er robust, logisk og uten unødvendige feilmarginer.
– Det er motiverende å vite at det vi lager har direkte samfunnsnytte. Kjetil Brekken, prosjektingeniør Trafsys
Testfasen: 11 000 punkter som må klaffe
Prosjektet hadde over 11 000 testpunkter, fra enkle signaler til komplekse sekvenser der mange fag møtes samtidig.
– Testing handler om koordinering, timing og presisjon, sier Kjetil.
Samarbeidet med OneCo har vært tett og ryddig, med rask problemløsning og et felles mål om at alt skal fungere.
Hvorfor han gjør det
For Kjetil handler automasjon om mer enn teknologi. Det handler om trygghet.
– Det er motiverende å vite at det vi lager har direkte samfunnsnytte.
Og hva ville han gjort selv om han var i en tunnel hvor det oppstod brann?
– Nødblink. Havarilomme. Nødtelefon. De tre tunnelvettreglene.
En tunnel klar for fremtiden
Når systemet settes i full drift, får tunnelen:
• stabile og redundante PLS-er
• ny og moderne trafikklogikk
• oppdatert sikkerhetslogikk
• moderne SCADA-integrasjon
• nytt og robust nettverk
Den nye trafikkstyringen oppfyller dagens EU-krav og erstatter utstyr som hadde nådd sin levetid. Resultatet er raskere reaksjoner, mer robuste systemer og tryggere styring i alle situasjoner.
Vi i Trafsys er stolte av resultatet.