Hopp til innhold
Img 6889[1]

Han får tunnelene til å virke

Annette Bildøy | 5. november 2025

Når du kjører gjennom en tunnel, tenker du kanskje ikke over alt som må fungere for at du skal komme trygt frem.

Det gjør Harald. Som systemingeniør i Trafsys speiler han tusenvis av komponenter og utstyr som overvåkes og styres av Vegtrafikksentralen. Brannskap, ventilatorer, kameraer og sensorer holder trafikken trygg døgnet rundt.

Hos Trafsys jobber mennesker som får teknologi og trygghet til å virke sammen. Harald er én av dem.

Harald Olsen tenkte aldri at han skulle jobbe med tunneler

– Jeg var ikke supergiret på tunneler før jeg begynte her, sier han og smiler. – Men jo mer jeg lærte, desto mer skjønte jeg hvor komplekst det faktisk er. Det fascinerer meg hvordan systemene spiller sammen for å redde liv. Når alt virker som det skal, kommer folk trygt hjem. Det er det som motiverer meg. 

Som systemingeniør i Trafsys jobber Harald med å få tusenvis av signaler til å samhandle – brannskap, ventilatorer, nødtelefoner, kameraer og sensorer. Alt skal reagere presist. 

Han ser opp.
– Tunneler er ikke bare betong og kabler. De er trygghet. De er snarveier gjennom steder vi ellers ikke ville kommet forbi. 

(Artikkelen fortsetter under)

Han har blitt glad i bransjen

– Jeg liker at den er i stadig utvikling. Nye krav til sikkerhet og teknologi gjør at vi må tenke annerledes, lære mer og utvikle oss. Mye av det drives av Nullvisjonen. Den minner oss på hvorfor vi gjør dette, at ingen skal miste livet i trafikken.

Når du kjører trygt gjennom en tunnel uten å tenke over det, er det fordi noen som Harald har sørget for at alt det usynlige fungerer.

Harald 2
– Jeg liker at bransjen er i stadig utvikling. Nye krav til sikkerhet og teknologi gjør at vi må tenke annerledes, lære mer og utvikle oss. Mye av det drives av Nullvisjonen. Den minner oss på hvorfor vi gjør dette, at ingen skal miste livet i trafikken. Harald Olsen, systemingeniør

Når komplekse systemer må fungere sammen   

– Jeg har alltid vært fascinert av hvordan ting henger sammen, sier Harald. – Da jeg var tolv, brukte jeg en hel sommer på å bygge min første PC av deler jeg ikke helt forsto. Jeg måtte feilsøke, prøve, brenne noen komponenter, men jeg lærte hvordan alt kommuniserer. Den nysgjerrigheten har fulgt meg siden. 

Han smiler. – Jeg kommer fra en familie med nerder. Broren min og jeg har alltid vært opptatt av teknologi. Vi har nok det i genene. Å være nerd er kult. Samfunnet trenger oss. Det er vi som kan få ting til å virke, og det er faktisk ganske viktig. 

 

Når tunnelen blir digital 

Harald bygger de digitale systemene som får alt i tunnelen til å samarbeide. Gjennom OPC-tags kobles hundrevis av PLS-er – programmerbare logiske styringer – sammen i ett felles system: Vegvokteren, eller Trafvision som er navnet Trafsys bruker på systemet.
– En tunnel er egentlig et levende system. Alt må reagere presist. Når du ser alt virke sømløst, vet du at jobben du har gjort kan redde liv, sier han.
– Hver tunnel er unik, forklarer han. – Du må forstå logikken bak hvert anlegg, hvilke signaler som snakker med hverandre, og hvordan alt må reagere i riktig rekkefølge. Det er en blanding av programmering, systemdesign og feilsøking i sanntid. 

Img 6927
Harald og kollega Kim Fredrik. Her foregår mye samarbeid også mellom avdelinger.

Fra Nullvisjon til nærmiljø 

Harald finner mening i arbeidet sitt.
– Vi bidrar til tryggere veier. Det gir en god følelse. Nullvisjonen handler om at ingen skal dø eller bli hardt skadd i trafikken – og jeg får faktisk være en del av det arbeidet, sier han. 

Utviklingen skjer raskt – både i teknologien og i måten vi jobber på.
– Kravene til dokumentasjon, systemforståelse og sikkerhetsfunksjoner blir stadig høyere. Vi må forstå hele verdikjeden, fra programmering til systemintegrasjon. Det gjør jobben kompleks og meningsfull, sier Harald. 

Han har vært med på flere store prosjekter, blant annet Damsgårdtunnelen i Bergen og den nye Kolltveittunnelen i Sotrasambandet.
– Tenk å få være med på et så stort prosjekt – på hjemmebane. Jeg er fra Sotra selv, så det var spesielt å jobbe med noe som engasjerer lokalmiljøet, sier han. 

Testfasen beskriver han som intens, men givende.
– Anleggene testes og justeres, igjen og igjen, til alt fungerer. Hver feil må spores, dokumenteres og løses. Når Vegtrafikksentralen ser alt virke nøyaktig som planlagt, vet du at alt arbeidet har hatt en hensikt. 

 

Kompleksitet i lite format 

Trafsys er et lite selskap, men prosjektene er teknisk avanserte og krever høy kompetanse.
– Her får du jobbe med hele prosessen. Vi dekker alt fra programmering og systemdesign til testing og dokumentasjon. Du får ansvar, og du lærer mye. Det liker jeg, sier Harald. 

Han legger til at nøyaktighet og sporbarhet er avgjørende.
– Vi dokumenterer svært godt. Systemene vi bygger skal vare i flere tiår, så alt må kunne forstås, oppdateres og videreutvikles. 

Han trekker frem teamlederen sin, Tore.
– Tore er ekstremt dyktig. Han gir ansvar, men følger opp. Han kan alt det tekniske, og samtidig er han et veldig godt menneske. Det gjør arbeidsdagen fin. 

 

2 personer ser på skjerm, sett gjennom glassvegg
Harald og Ashwin diskuterer tunneloppsettet i Vegvokteren.

Et miljø med faglig stolthet

– Folk her er respektfulle og hjelpsomme. Vi støtter hverandre, og det er alltid rom for en god latter, sier Harald.
Han tenker seg om et øyeblikk. – Det er et sted der du både kan være deg selv og nerde litt. Det setter jeg stor pris på.

Han smiler bredt. – Jeg liker å jobbe med flinke folk som bryr seg. I Trafsys handler det ikke bare om teknologi. Det handler om mennesker som sammen får ting til å virke.